Elérhetőségek
Pesterzsébeti Gézengúz Óvoda
Zalán u. 11.
Telefon:
+36/1/421-5406
+36/1/285-1087
Fax: +36/1/421-5406, +36/1/285-1087
E-mail:
gezenguz@gezenguzovi.hu
Térkép
Gyöngyszem Tagóvoda
Gézengúz Óvoda-Gyöngyszem Tagóvoda
Gyermek és Családvédelmi munkaterve
2019/2020-as tanév
Gyermek és családvédelmi és esélyegyenlőség megteremtése érdekében végzett munka jogi szabályozásai:
- 2011.évi CCXI.tv. A családok védelméről
- 1989 évi New York Egyezmény – magyaro. 1991.évi LXIV.tv. A gyermekek jogairól
- Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata: 16.cikk(3) A család és házasság fogalma
- Alaptörvény L)cikk A család fogalma
- 1997.évi XXXI.tv. A gyerkekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
- 2002.évi IX.tv. a gyvt. módosításáról
- 2003.évi CXXV.tv. Az egyenlő bánásmód biztosításáról és az esélyegyenlőség előmozdításáról
- 1993. évi LXXVII.tv. a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól
- 1021/2004.(III.18.) Kormányrendelet a romák integrációjáról
- Budapest Főváros XX.ker. Pesterzsébet Önkormányzata Képviselőtestületének 42/2011.(XI.24.) Önkormányzat rendelete a pénzben és természetben nyújtható szociális és gyeermekvédelmi ellátásáról
- A családok támogatásáról szóló 1998.évi LXXXIV.tv.
- 149/1977.(IX.10.) Kormányrendelet a gyámhatóságokról,valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról
- Alaptörvény VI. cikk. – a különleges adatok védelme
- 2011 évi CXII. tv. Az információs önrendelkezési jogról és az információ szabadságáró
- 2/2005.(III.01.) OM rendelet a Sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai nevelésének irányelve és a sajátos igényű tanulók iskolai oktatásánajk irányelve kiadásáról
A Gézengúz Óvoda Gyöngyszem Tagóvodája kerületünk legnagyobb óvodájaként működik 8 csoporttal.
Közel 200 kisgyermeknek ad kellemes, vidám környezetet napjaik nagyobbik részének eltöltéséhez, ill. szüleiknek azt a jó érzést, mely megerősíti őket abban a tudatban, hogy kicsinyeik biztonságos helyen, szeretetteljes légkörben élvezhetik azt a jó néhány órát, melyet nélkülük kénytelenek megélni.
Ilyen nagy létszámú gyermek esetében óhatatlanul megmutatkozik a gyermekvédelmi munkánk jelentősége, hiszen a családok megsegítése olykor nélkülözhetetlen ahhoz, hogy
egy-egy problémás helyzet megoldása mielőbb pozitív irányú változást hozzon
a kisgyermekek életébe.
A gyermekvédelem igen szerteágazó és sokrétű feladat, mely minden pedagógus munkájához hozzátartozik, hiszen aki gyermekekkel foglalkozik, az egyben gyermekvédővé is válik. Így tehát az óvodánkban dolgozó minden felnőttben tudatosítjuk, hogy nyitott szemmel és füllel járjanak a csemeték között és észrevételeiket, tapasztalataikat bátran tudassák az óvodapedagógusokkal.
A gyermekvédelem már a kicsik és szüleik óvodába való beilleszkedésének segítésével,
ill. az ezzel párhuzamosan elvégzett környezettanulmány végzésével elkezdődött.
Csoportjaink összetétele igen változatos., a legkülönbözőbb környezetből érkező gyermekek alkotnak egy-egy kis közösséget.
Szinte mindegyik kis közösségben van integrációt igénylő személyiség, hiszen van Hátrányos Helyzetű, ill. Halmozottan Hátrányos Helyzetű gyermek; van néhány védelembe vett; van tartósan beteg; ill.van SNI; van MBT-s gyermekünk is.
Néhányan tartós betegséggel élők, akik már ebben a fiatal életkorban meg kell, hogy barátkozzanak a személyüket érintő különös bánásmóddal. Ilyen például a cukorbeteg gyermek, az ételérzékenységgel küszködők vagy a megkésett beszédfejlődésű gyermekek.
Az Ő közösségbe illesztésük nagy figyelmet igénylő feladat mindannyiunk számára.
- Általános körkép:
Tagóvodánk a kerület legnagyobb óvodája¸ jellemzően családi házas, zöldövezeti környezetben helyezkedik el. Az elmúlt tanévekhez képest az angol csoport bevezetésének köszönhetően, az óvodába járó családok viselkedés kultúrájában, szociális hátterében nagy változások következtek be. Körzetünket is megváltoztatta az Elefánt lakópark felépülése és az onnan érkező családok életszínvonalának emelkedése.
Óvodánkban minden óvodapedagógus és a pedagógiai munkát segítő szakember jó kommunikációs készséggel igyekszik a szülők rendelkezésére bocsátani a legfrissebb publikus információkat.
A nyár folyamán ill. szeptember elején az új családoknál minden óvodapedagógus elvégezte a környezettanulmányt, amit írásban is rögzítettek, így a családok szociális életkörülményeibe is betekintést nyertek.
Csoportjaink 25 fős gyereklétszámmal, 90%-os feltöltöttséggel üzemelnek. Nyolc tágas, világos és nagyon szépen berendezett, sikeres pályázatokkal, az alapítványunk és a szülők által is támogatottan jól felszerelt, színes csoportban várjuk gyermekeinket minden reggel 6.-tól este 18 óráig .Csoportjainkba vegyes életkorú gyermekek járnak. Családjaink szociális háttere nagyon különböző. A kimagaslóan jó anyagi helyzettel rendelkezők mellett a legszegényebb rétegből is érkeznek hozzánk a gyerekek. A szülők kérésére igyekszünk a testvéreket egy csoportban elhelyezni, ezzel is erősíteni a családi kötelékeket, a gyermekek számára pedig megkönnyíteni a beszokást az óvodai környezetbe.
A nap egészében nagyon jól képzett( főiskolát végzett, szakvizsgázott és az idei évtől már öt fő ped.II. óvodapedagógusok foglalkoznak a gyerekekkel, három pedagógiai asszisztensünk van, ebből egy fő jelenleg a főiskola II éves hallgatója, egy fő pedig gyógypedagógiai asszisztens, és nyolc kedves dadus néni, két konyhás, egy titkárnő és egy fő kertész bácsi segíti a pedagógusok munkáját.
Integráló óvoda vagyunk, így mindegyik csoportunkban nevelkedik ( az évek múlásával egyre több) Sajátos Nevelési Igényű , Halmozottan Hátrányos Helyzetű, Hátrányos Helyzetű , ill. Magatartás, Beilleszkedési és/vagy viselkedés zavaros és Tanulási képességek zavarával küzdő gyermek. Területünkön működik a dél–pesti régió Anyaoltalmazó Központja két nagy épülettel, ahonnan a gyerekek óvodánkhoz tartoznak, és tagóvodánk csoportjaiba járnak. Megfelelő szakemberekkel (logopédus, fejlesztő pedagógus, gyógytornász, szurdopedagógus) dolgozunk folyamatosan együtt, és készítjük el közösen egy-egy gyermekre vonatkozó speciális egyéni fejlesztési tervünket. Ezen a területen elmondhatom, hogy óvodánk jól ellátott, egy főállású gyógypedagógusunk is van, aki a speciális esetek ellátását, a szakmai konzultációt segíti.
Pedagógiai Programunk kiemelten a Hagyományőrzésre, az Egészséges Életmód alakítására és a Környezeti nevelés fontosságára hívja fel a figyelmet a Kompetencia Alapú óvodai Program elemeinek segítségével.
Óvodánk erőssége, hogy hagyományaink megteremtését és őrzését a négy évszakhoz köthetően( tavasz, nyár, ősz,tél) a négy őselem(levegő,tűz,víz,föld) köré építettük fel. Minden ismeretszerzést a közvetlen érzékszervi tapasztalás útján szereztetjük meg a gyerekekkel. Nagyon sok szabadban eltöltött tanulmányi kirándulást, múzeum, színházi előadás látogatását terveztük és szerveztük a tanév folyamán. Ezekbe bevontuk a csoportok SZMK-ját, és az érdeklődő szülőket is, így a gyerekek együtt élhették át - óvodapedagógus irányítása mellett - nemcsak egymással, hanem a szülőkkel is az élményeket, és szerezhettek új ismereteket. A szülők így „beleláthattak” az óvodai életbe és mindenben aktívan segítették is munkánkat.
Minden óvodapedagógusok feladata:
- Mindenekelőtt a családok tiszteletben tartása, a családi nevelés erősítése és kiegészítése
- Segítő kapcsolat kialakítása a közvetlenül vagy látens módon segítséget igénylő és kérő családokkal – a felmerülő problémák okainak feltárása
- Az okok megszüntetésére egyéni célok kitűzése
- A kulcsingerek kialakítása és gazdagítása, valamennyi érzékszervre kihatóan
- Önképzéssel, továbbképzéssel folyamatos ismeret fejlesztés, a változó szabályok figyelemmel kísérése, kiemelten a másoddiplomás – szakvizsgás képzésekre
- A veszélyeztetett és hátrányos helyzetű gyermekek óvodába kerülésének és járásának segítése
- A gyermekek fejlettségi szintjének megfelelően az egyéni bánásmód formáinak meghatározása
- A problémák, a hátrányos helyzet okozta tünetek és okok felismerése és szükség esetén szakemberek segítségének igénybevétele.
Óvodapedagógusok feladatai: ( KNT. 62.§.)
- A különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel egyénileg foglalkozzon, szükség szerint együttműködjön gyógypedagógussal vagy a nevelést – oktatást segítő más szakemberekkel.
- A szülőt(törvényes képviselőt)rendszeresen tájékoztassa a gyermek fejlődéséről, az egyéni foglalkozások eredményeiről.
- Rendelkezzen az együtt nevelés kompetenciáival (elfogadás, tolerancia, empátia, hitelesség) szükség esetén a speciális gondozást végző szakemberrel közösen egyéni fejlesztési tervet készít
- Lehetőségekhez képest, tovább képezze magát az SNI gyermekek nevelése - fejlesztése, ennek kommunikálása, szaknyelv helyes használata terén
- Individuális módszereket alkalmaz
- Felismeri, hogy a sajátos nevelési igényű kisgyermek egyes területeken kiemelkedő teljesítményre is képes
- Rugalmas, szervezeti kereteket alakít ki, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek egyéni foglalkozása megvalósulhasson
- A szülők megfelelő tájékoztatása a sajátos nevelési igényű gyermekek befogadására
- Elősegíti a sajátos nevelési igényű gyermekek családját a közösségbe való beilleszkedésben
- A szakértői bizottság által kért – pedagógiai szakvélemények elkészítése, nyomtatványok, dokumentumok kitöltése (felülvizsgálat) – ezek határidős betartása és nyomon követése
- A feltáró munka után a felzárkóztatás, tehetséggondozás megtervezése, megvalósítása (a gyermekek fejlődési lapjain feljegyzést készítése)
- Szülőkkel megfelelő együttműködő kapcsolat kialakítása
Kiemelt feladatok a tanév során a gyermekvédelmi munkában:
- A törvényi változások, ezek hatása a gyermekvédelmi munkára
- Házirendben megfogalmazott belső szabályzat betartása, betartattatása
- A gyermekek, szülők jogai, kötelességei
- A pedagógusok jogai és kötelességei a gyermekvédelemben
- Gyermekvédelmi felelős kapcsolattartása a szülőkkel,kollegákkal, szakintézményekkel, Családi otthonnal
- Integráció kiemelése óvodánkban minden csoportban
- Egyéni fejlesztési tervek elkészítése , differenciálás kiemelése
- Tehetséggondozás,felzárkóztatás folyamatának figyelése minden csoportban
- Szabadidős és kulturális programok szervezése a gyerekek számára a szülők bevonásával
Leggyakrabban jelentkező problémák a szülők körében:
- Szociális helyzetből adódó problémák:
- anyagi támogatások megszerzése,( rendkívüli, rendszeres nev. seg.)
- családok munkanélkülivé válása miatti – átmeneti, ill. tartós anyagi gondok
- válások a családban,gyermek elhelyezési problémák
- családi, szülői viták a gyermekek láthatási jogának betartása miatt
- szülők - gyermek nevelési problémákban való segítségnyújtás
Kapcsolattartás formái óvodánkban, az óvodai munkát segítő szakemberekkel:
- óvoda orvosa, védőnője: A tanévben óvodánk doktor nénije már nem látogatja óvodánkat, és orvosi vizsgálatokat- a hatályos jogszabályok értelmében- a körzeti rendelőben végzi A védő néni rendszeresen szűri a fejtetvességet csoportjainkban.
- Az óvodai hiányzások tekintetében elmondhatjuk, hogy nagy mennyiségben már nem fordult elő, és itt is az igazolt hiányzások a döntők.
- A fogorvosi szűrés gyakran kimutatta, hogy gyermekeinknél nagyobb odafigyelést igényel az alapos fogmosás, és a rendszeres fogászati ellenőrzés, szűrés.
- A Nevelési Tanácsadó fejlesztőpedagógusával is nagyon jó az együttműködésünk . Minden fejlesztésre szoruló gyermeknél segített a fejlesztési tervek elkészítésében.
SNI gyermekek ellátása az óvodánkban:
- Óvodánkban már a második tanévtől egy fő főállású gyógypedagógus tartozik, akinek nagyon örültünk, gyermek egyéni értelmi, kommunikációs és mozgás-koodrinációs fejlesztését egy pedagógiai asszisztens bevonásával sikerült megoldanunk. Kedves, nyitott embert ismertünk meg személyében, aki óvodapedagógusainknak nagy segítséget nyújtott az egyéni fejlesztési tervek elkészítésében és bizonyos speciális gyakorlatok megoldásában.
A tanév folyamán folyamatosan végzendő általános feladatok:
- kerületi, fővárosi, országos gyermekvédelmi megbeszélések, konferenciákon való részvétel
- folyamatos tájékozódás, és tájékoztatás a megjelenő és életbelépő rendelkezésekről, törvényekről
- A pedagógusi szakvizsgára való folyamatos felkészülés az ELTE Tanítóképző főiskoláján – az információk megosztása a vezetővel, kollegákkal
- Ovi-zsaru program bevezetése óvodánkban a nagycsoportos korú gyermekek körében
- kapcsolattartás szülőkkel, óvónőkkel, munkaközösség vezetőkkel ,óvoda vezetéssel, és az óvodai munkát segítő szakemberekkel a prevenció érdekében
- tanácsadás – fogadóórák tartása a hozzánk forduló szülőknek, pedagógusoknak
- szabadidős programok szervezésében való aktív részvétel
- Igazolatlan hiányzások figyelemmel kísérése
- Beszámoló a nevelőtestület előtt a szakmai továbbképzéseken hallottakról
- Gyermekvédelmi Híradó folyamatos frissítése aktualitás szerint
- rendszeres kapcsolattartás az intézmények között a nevelő - oktató munkát segítő szakemberekkel
- Éves beszámoló az óvoda gyermek és családvédelmi helyzetéről, munkájáról
Tervezett feladatok lebontása :
- Gyermekvédelmi munkaterv elkészítése
- Okt. 1.-i statisztika elkészítése, leadása
- Ovi –zsaru program bevezetése a nagycsoportos gyerekek körében
- Óvoda orvossal, védőnővel való konzultáció, ált. eü. vizsg. megbeszélése
- Karácsony előtti segélycsomagok kiosztásáról javaslattétel az Önkormányzat felé
- Szabadidős programok: Színház, Mikulás, Karácsonyi ünnepség
- Ovi-zsaru program Szabályok betartása
- Fogadóóra tartása igény szerint
- Szűrővizsgálatok megbeszélése a fogászattal, szemészettel – védőnővel való egyeztetés
- Éves értékelés- beszámoló elkészítése a gyv. munkáról
- Statisztika elkészítése, leadása az Önkormányzat felé
- Iskolaérettségi vizsgálatok elvégzésének megbeszélése az óvoda orvossal, védőnővel
Az Ovi-zsaru program óvodánkban
Óvodánk, Zalán u.-i tagóvodája 2010 szeptemberében indította el az Ovi-zsaru programot. A programban egy nagyon jól összeszedett, jól alkalmazható rendszer szerint felépített módszerrel találkoztunk, amit óvodánkban sikeresen alkalmaztunk az elmúlt évek során. Lépésről – lépésre haladtunk a módszertani munkafüzet útmutatásai szerint, ill. a már nálunk jól bevált, gyakorlatban is bevált kiegészítésekkel fokozatosan valósítottuk meg a programban leírt feladatokat.
A program felépítése 4 lépcsőfokban történik:
- Ismerkedés az egyenruhás rendőrrel, munkájával, feladatukkal.
Kikkel barátkozzunk? Kik az ismeretlenek és ismerős személyek számunkra? Hogyan viselkedjünk az idegenekkel? Családunk tagjai, rokonaink, ismerőseink.
- Közlekedünk. Szabályok és betartásuk. Zebra, úttest, gyalogos és járműforgalom. Jelző lámpa, rendőri forgalom irányítás, közlekedés a zebrán a csoporttal. Közlekedési jelzőtáblák, fontosságuk, jelentésük
- Balesetek: otthon – óvodában. A Tűz hatalma: ereje, pozitív – negatív tulajdonságai. Tűzoltók és munkájuk, hívószámuk. Baleseti helyszínelések: mentősök munkája, hívószámuk. Segítségadás, egymás segítése.
- Szelektív hulladék gyűjtés: Hol találhatók a hulladékgyűjtők, funkciójuk. Veszélyes eszközök: kés, olló. Hol, mikor, kivel, hogyan használhatjuk őket?
GYERMEKVÉDELMI ADATOK MEGJELENÍTÉSE TÁBLÁZATOS FORMÁBAN
GÉZENGÚZ ÓVODA GYÖNGYSZEM TAGÓVODA |
HHH |
HH |
RENDSZERES GYERMEKVÉDELMI KEDVEZMÉNY |
TARTÓS BETEG |
NAGYCSALÁDBAN ÉL |
VESZÉLYEZTETETT |
SNI |
MBT |
NEVELÉSBE VETT GYERMEK |
CSIBE csoport |
- |
4 |
5 |
1 |
2 |
- |
|
|
- |
KACSA csoport |
2 |
4 |
11 |
- |
4 |
-
|
|
|
1 |
PILLANGÓ csoport |
- |
2 |
5 |
1 |
2 |
- |
|
|
- |
ŐZIKE csoport |
- |
5 |
8 |
- |
6 |
védelembe vett 1 |
|
|
- |
MÉHECSKE csoport |
- |
1 |
1 |
- |
7 |
- |
|
|
- |
CICA csoport |
1 |
1 |
2 |
1 |
13 |
- |
- |
1 |
- |
CSIKÓ csoport |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
SÜNI csoport |
- |
- |
- |
- |
3 |
- |
- |
- |
- |
ÖSSZESEN: |
3 |
17
|
32 |
4 |
37 |
1
|
|
|
1 |
Fogadóórák:
Aktualitás és szükség szerint bár mikor,
Vissza az előző oldalra!